Niet slapend rijk worden, maar slapend slank!

Geschreven op woensdag 8 en donderdag 9 maart 2017

Wooow, ik heb echt heerlijk geslapen! Wisten jullie dat voldoende slaap invloed heeft op je gewicht. Niet slapend rijk worden, maar slapend slank!! Zo’n dieet wil toch iedereen? Het slaapdieet wordt misschien wel een nieuwe hype. Geintje natuurlijk. Even serieus. Uit onderzoek is gebleken dat er bij te weinig slaap minder leptine in het bloed zit. Leptine is een hormoon dat zorgt voor een verzadigd gevoel. Tevens is er een toename van het hormoon ghreline. Dit hormoon bevordert de eetlust. Een dubbel negatief effect!!! Meer honger en minder snel een verzadigd gevoel. Ook is er een verband te zien tussen slaaptekort en overgewicht zowel bij kinderen als volwassenen. Daarnaast is het zo dat mensen die te weinig slapen, vaak geen fut meer hebben om te gaan sporten/actief bezig te zijn en sneller naar ongezonde snacks grijpen.

Dus hoe langer ik slaap, hoe meer ik afval? Helaas, uit die droom kan ik je vast helpen! Zo werkt het niet. 7-8 uur zou voldoende moeten zijn!  Te veel slapen maakt ook weer te dik, het is ook nooit goed hè!! Uit onderzoek blijkt dat mensen die meer dan 8,5 uur of minder dan 6,5 uur slapen juist meer lichaamsvet hebben.

Conclusie: slaap niet te veel maar ook niet te weinig 😛 Duidelijk verhaal toch. Ook hier is ritme, regelmatige bedtijden en elke dag rond dezelfde tijd opstaan belangrijk. Succes en slaap lekker!

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *