Ben je ook altijd zo moe na het eten?

Geschreven op donderdag 30 en vrijdag 31 maart 2017

Pff, wat was ik moe na het eten zeg. Ik had zo mijn bed in kunnen duiken! Heb jij daar ook wel eens last van?? Hoe komt dat nou eigenlijk? Een after dinner dip, daar zijn meerdere redenen voor. Vaak zie je dat het wordt veroorzaakt door een suikerrijke maaltijd. Korte koolhydraatketens (suikers) kunnen meteen opgenomen worden in je bloed, waardoor je bloedsuikerspiegel snel stijgt. Om de bloedsuikerspiegel te stabiliseren, maakt je alvleesklier het hormoon insuline aan. Insuline zorgt ervoor dat suiker uit je bloed wordt opgenomen in je lichaamscellen, waardoor je bloedsuikerspiegels daalt. Wanneer er dus veel suikers worden ingenomen, piekt je bloedsuikerspiegel (ben je even heel hyper), moet er in een korte tijd veel insuline aangemaakt worden (wat vaak te veel is) en daalt je bloedsuikerspiegel te hard, waardoor je een enorme dip krijgt. Je bent moe en je lichaam snakt naar meer suikers…

Daarnaast hebben we ook nog de postprandiale hypotensie, oftewel een lage bloeddruk na het eten. Bij een postprandiale dip daalt je bloeddruk sterk na het eten van een maaltijd. Dit komt doordat er na het eten een toename van bloed naar de bloedvaten in de buik gaat voor de vertering, wat veel energie kost. Dit komt vaak door de grootte van de maaltijd.

Wat kunnen we er zelf aan doen?! Neem niet te grote maaltijden. Eet je normaal bijvoorbeeld 3 grote maaltijden, probeer het dan eens te proberen met 6 kleine. Dit is gunstig voor het constant houden van je bloedsuikerspiegel en het voorkomt dat je in 1x veel te veel eet. Kies daarnaast zoveel mogelijk voor lange koolhydraatketens, deze worden langzaam opgenomen in je bloed en je bloedsuikerspiegel blijft redelijk constant. Denk hierbij aan volkorenbrood, zilvervliesrijst, volkorenpasta, groente, fruit, havermout, enzovoorts. Pas op met producten met korte koolhydraatketens zoals: wit brood, krokante muesli, zoet beleg, snoep, koek, gebak, honing en momenteel…

…de paaseitjes!!!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *