Don’t try this at home!!!

Geschreven op maandag 13 maart 2017

We weten dat de gemiddelde Nederlander te veel suiker consumeert. De gemiddelde jaarlijkse inname van alle suikers (toegevoegde suikers plus van nature aanwezige, zoals in fruit, groente en lactose in zuivelproducten, etc.) door Nederlanders is 44 kg. Dit is een gemiddelde dagelijkse inname van 122 gram per dag. Deze inname draagt voor 21% bij aan de totale energie-inname, terwijl de WHO maximaal 10% suiker van je totale energie-inname per dag adviseert.

Suiker past in een gevarieerd voedingspatroon, maar overconsumptie is niet goed. Dat geldt voor alle voedingsmiddelen, dus ook voor suiker. Uit onderzoek blijkt dat suiker niet samenhangt met overgewicht. Wel toont de Gezondheidsraad aan dat er een relatie tussen vloeibare suikers en overgewicht bestaat. Frisdrank, sappen, smoothies, milkshakes, noem het maar op. Kunnen we dan beter af en toe een glaasje light- of zerodrank nemen? Gaan we dan niet meer eten door light- of zerodranken? Dat wordt namelijk wel eens in de wandelgangen geroepen of lees je online. Hoe zit dat nou eigenlijk? En is daar wel voldoende wetenschappelijk onderzoek naar gedaan. Het verlossende woord: NIETS wijst erop dat lightdranken meer aanzetten tot eten dan water. Zoetstoffen doen dus hetzelfde als water in je lichaam. Er gebeurt dus niks met je bloedsuikerspiegel en je krijgt niet meer trek in zoetigheid.

Om dit duidelijk te maken heb ik weer een experimentje gedaan. Cola vs. Cola zero. Don’t try this at home!!! De walm hangt nog steeds in onze woonkamer, wat een troep!

Zoals je in het filmpje kon zien, verdampt Cola zero bijna volledig (als de pan niet aanbrandt…). Bij gewone cola blijft er een vies stroperig goedje achter, suiker! Is mijn bovenstaand verhaal zo voldoende bevestigd??

Hopelijk was het duidelijk!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *