Één keer en nooit meer…

Bourgondieet.nl experimenteert  

Vandaag was ik het proefkonijn… Uit onderzoek blijkt dat suiker niet samenhangt met overgewicht. Wel toont de Gezondheidsraad aan dat er een relatie tussen vloeibare suikers en overgewicht bestaat. Frisdrank, sappen, smoothies, milkshakes, noem het maar op. JA, je leest het goed! Ook vruchtensapjes!! Een bron van vitamientjes, maar ook een overdosis aan suiker… Je drinkt een caloriebom naar binnen, zonder je het eigenlijk door hebt. Denk even mee: als je een glas verse sinaasappelsap wil persen heb je minimaal 4 kleine of 3 grote sinaasappels nodig. Heb jij dat wel eens achter elkaar gegeten?? Nou, ik wel… Zie in onderstaand filmpje hoe dat is verlopen.

IK ONTPLOF!!! Zoals je hebt gezien is een glas verse sinaasappelsap van 3/4 sinaasappels binnen ongeveer 1 minuut op. Over 1 sinaasappel pellen en opeten deed ik ruim 4 minuten, bij 2 sinaasappels zat ik bijna op 10 minuten en de derde kreeg ik echt niet meer op. Hoe komt dat? Als je fruit perst, worden de voedingsvezels kapot gemaakt en blijven ze achter in het pulp. Voedingsvezels zorgen voor een verzadigend gevoel, wat je bij een sapje mist. Daarnaast krijg je van het pellen en ruiken van de vrucht al de eerste verzadigingssignalen binnen. Tevens eet je rustiger. Ik was namelijk al langer aan het pellen dan het drinken van het sapje. Indien je de sinaasappel in je mond steekt, gaat er nog een signaal naar je hersenen (hé, ik heb iets in mijn mond). Door te kauwen en het speeksel in de mond begint de vertering en komen er nog meer verzadigingssignalen aan in de hersenen. Eigenlijk best logisch toch?!!

Dus mijn advies: eet fruit i.p.v. het te drinken. Dit is eigenlijk met alles. Hoe fijner je iets maakt, mixt of stampt, hoe makkelijker voor je lichaam om op te nemen. We moeten op eten kunnen KAUWEN! Laat je lichaam werken, zodat je langer een verzadigend gevoel hebt.

7 thoughts on “Één keer en nooit meer…

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *