De uitslag is binnen…

Geschreven op dinsdag 25 en woensdag 26 april 2017

Een paar weken terug heb ik me aangemeld voor De Persoonlijke Gezondheidscheck. Deze bestond uit een vragenlijst en een cholesteroltest die ik thuisgestuurd kreeg. Deze week de uitslag binnen gekregen. Hoe gezond zal ik zijn? En waar moet ik nog aan werken?! Hier alles op een rijtje:

  • Bewegen = voldoende (daar sta ik niet van te kijken ;))
  • Roken = goed (dat doe ik dus niet :P)
  • Alcohol = verstandig (wist ik, haha! Ik ben een verstandige meid!)
  • Eten = kan gezonder (dat hadden ze mij niet hoeven te vertellen, ik ben een echte bourgondiër)
  • Gewicht en buikomvang = kan gezonder (Jep, gewicht wel…, buikomvang is goed)
  • Draagkracht/draaglast = gezond (zo ligt als een veertje)
  • Motivatie = gemotiveerd (ik ben niet te stoppen)
  • Lichamelijke klachten = aanwezig (stressss)
  • Cholesterol = niet optimaal (oeps, dat had ik niet verwacht. Moet ik dan echt mijn chocolade en chips laten staan…)

Ik zal jullie iets meer uitleggen over cholesterol, want dat zit niet heel makkelijk in elkaar:

Er zijn verschillende soorten cholesterol. Grofweg kunnen we cholesterol indelen in slecht (LDL en triglyceriden) en goed (HDL) cholesterol. Slecht-cholesterol kan zich in de vaatwand ophopen en de bloedvaten nauwer maken. Het is een van de risicofactoren voor hart- en vaatziekten. Goed-cholesterol bevordert de afvoer van cholesterol en is juist beter voor uw vaten. Het totaal cholesterol gehalte wordt bepaald op basis van zowel slecht als goed cholesterol.

  • Mijn totaal cholesterol is 5,5 mmol/L. Dat is gewoon goed, want een totaal cholesterol gelijk aan of hoger dan 6,5 mmol/L wordt beschouwd als verhoogd.
  • Mijn slecht cholesterolgehalte is 3,98 mmol/L. Niet zo goed, want een waarde gelijk aan of boven de 3,0 mmol/L wordt als verhoogd beschouwd. Hoe lager het LDL-cholesterol, hoe beter het is voor de gezondheid. Minder verzadigde vetten en producten nemen die het LDL-cholesterol verlagen zoals: volkorenproducten, fruit, noten en peulvruchten. Misschien moet ik mijn chocolade dan maar vervangen door gezonde nootjes…
  • Daarentegen is mijn triglyceriden (dat ook onder het slecht cholesterolgehalte valt) 0,82 mmol/L, wat heel goed is. Een normale triglyceridenwaarde ligt namelijk onder de 3,0 mmol/L.
  • Als laatste is mijn goed cholesterolgehalte 1,13 mmol/L. Deze zou iets hoger mogen zijn. Een HDL gelijk aan of onder de 1,2 mmol/L wordt als te laag beschouwd, dus ik zit op het randje.

Toch weer goed om te weten 😉

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *