“Het leven van een diëtist gaat niet altijd over rozen”

Geschreven op zondag 7 mei 2017

Uit emotie eten… heb jij daar ook wel eens last van? Ik wel! Als ik blij ben, boos, verdrietig, chagrijnig, noem het maar op!!! De hele dag door denk ik aan eten, ik sta ’s ochtends op met honger en op werk zie ik dagelijks heerlijke recepten met foto’s voorbij komen. Het leven van een diëtist is zwaar… Dat klinkt wel heel dramatisch (overdrijven is ook een vak), maar ook ik ben elke dag bezig met mijn voedingspatroon. Vaak zeggen mensen tegen mij: ‘Jij hebt makkelijk praten met zo’n mooi lijntje’. Helaas komt het bij mij ook niet aanwaaien (alleen de kilo’s als ik er niks aan doe). Ik hou van sporten en gezond eten, want dan voel ik me goed. Toch heb ik ook zo mijn minder dagen en vlieg ik uit de bocht. Ja, ik ben ook maar een mens 😉 Pizza is mijn lievelingseten en witte chocolade met praliné is hemels, alsof er een engeltje over mijn tong piest.

Stel je voor; je komt moe thuis van het werk, het eten moet nog gemaakt worden, je hebt ontzettend veel trek en een super stressvolle dag achter de rug. Op zulke momenten is de inhoud van mijn keukenkastje en de koelkast niet meer veilig. Nog een voorbeeld; je hebt een rotdag, laat alles uit je handen vallen, bent alleen thuis en je hebt last van de hormonen die 1x in de maand extra door je lijf gieren (ik noem ze ook wel horrormonen). De drang om alles te pakken wat je maar te pakken kan krijgen. Zoet, zout, zuur en dan weer zoet. Het maakt niet uit, als je maar iets hebt om op de kauwen. Voel je jezelf daarna beter? Nee, absoluut niet! Toch laat ik me af en toe gaan. Het is niet lekker meer en achteraf voel ik me misselijk en heb ik spijt. Zonde! Op dat moment bedenk ik me wat ik de volgende keer het beste kan doen.

Het liefst ga ik zo snel mogelijk mijn tandenpoetsen en naar bed, zodat ik de kans niet krijg om mezelf te laten gaan. Dit is natuurlijk niet de oplossing en zou midden op de dag een beetje gek zijn. Als ik het aan voel komen, moet ik voor mezelf afleiding gaan zoeken. Sporten, wandelen, poetsen, hobbyen, alles behalve op de bank gaan zitten. Vooral sporten is voor mij de perfecte methode om niet aan eten te denken. De avonden dat ik aan sport doe zijn voor mij het makkelijkst. Geen tijd om te snaaien en bij thuiskomst heb ik meestal geen trek (ook vind ik het erg zonde om na een sportieve avond mijn calorieën er meteen weer aan te eten). Tevens heb ik voornamelijk veel dorst, waarmee ik mij maag goed vul. Daarnaast werkt het voor mij ook goed om ’s middags nog een bakje magere kwark met wat fruit te eten voordat ik naar huis ga vanuit werk. Dat geeft me een lang aangenaam voldaan gevoel en overbrugt de tijd tot het avondeten. Als laatste is planning voor mij een magisch woord. Het klinkt misschien oubollig, maar als ik op vaste tijden eet en mijn tussendoortje plan, loopt alles op rolletjes. Stel ik in het weekend bijvoorbeeld het ontbijt uit of sla ik de lunch over, dan krijg ik later op de dag of in de avond heel veel trek in lekker dingen.

Afleiding zoeken, gezonde tussendoortjes en planning helpen mij vaak om niet uit emotie te gaan eten. Toch verlies ik ook weleens de controle en gaan alle remmen los. Ik blijf tenslotte een vrouw, goede smoes hè!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *