Acceptabele tussendoortjes stillen de enorme trek!

Geschreven op woensdag 3 en donderdag 4 mei 2017

Ik hou van eten, zie dagelijks heerlijke recepten voorbij komen en denk er heel de dag aan. Naast mijn 3 maaltijden eet ik over de hele dag dan ook zeker 3 à 4 tussendoortjes. Dit doe ik om mijn honger tussen twee maaltijden te stillen en mijn bloedsuikerspiegel stabiel te houden, zodat ik geen vreetbuien krijg op het einde van de dag… In het weekend lukt het mij niet altijd om met regelmaat te eten. Laat ontbijt (of geen ontbijt, maar meteen de lunch) en geen vaste tijden voor mijn tussendoortjes, waardoor ik vaak einde middag/avond trek krijg en de la in duik voor iets lekkers om mijn vreetkick te stillen… Gewoon zoeken naar iets eetbaars. Eten om te eten! Geen honger, maar wel zin in iets lekkers!! Herkenbaar???

Vandaar mijn vaste eetmomenten doordeweeks: ontbijt, tussendoortje, middageten, tussendoortje, avondeten, tussendoortje en soms in de ochtend/middag nog een extra tussendoortje wanneer ik enorme trek heb en niet kan wachten tot de maaltijd… Maar wat zijn nu acceptabele tussendoortjes? Hieronder wat voorbeeldjes:

  • Vers fruit. Eventueel een plakje kipfilet/kalkoenfilet om een partje sinaasappel wikkelen. Ook lekker als hapje (dit kan ook met komkommerreepjes). Appel met kaneel (ook lekker uit de oven… en je huis ruikt naar heerlijke appeltaart!!).
  • Rauwkost, zoals cherrytomaatjes, komkommer, worteltjes, paprika, radijsjes, noem het maar op (indien nodig een yoghurtdipsausje maken met wat kruiden of wat cottage cheese gebruiken). Naast rauwkost kan je ook denken aan een verse soep met veel groenten. Of een kleine salade.
  • Magere yoghurt/kwark met vers fruit en eventueel ongezoete muesli/havervlokken. Vooral kwark geeft je een lang verzadigend gevoel door de hoeveelheid eiwitten die het bevat.
  • Volkorenboterham met mager beleg (of een banaantje).
  • Gekookt eitje met wat peper en zout.
  • 15 g noten volgens de richtlijnen Goede Voeding (zoals: amandelen, hazelnoten, walnoten, cashewnoten, pecannoten, paranoten, pistachenoten en macadamianoten). Is heel weinig, maar lekker en gezond. Het gevaar is wel dat je hier snel te veel van neemt…
  • Zelf pak ik af en toe aan het einde van de middag op het werk een bakje havermout. Havermout laten wellen in kokend water (gewoon uit de waterkoker), een appeltje erdoorheen en klaar!

Stil je trek!

P.s. In het weekend neem ik ook gewoon een bakje M&M’s of een zakje chips. Moet kunnen, maar geniet er dan wel extra van!!!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *