Vers is niet altijd de beste keuze

Geschreven op donderdag 23 maart 2017

Jaja het verlossende woord. Is fruit uit de diepvries nou net zo gezond als vers fruit? En hoe zit dat met groente uit pot/blik?? Ik leg het jullie uit:

Fruit en groente uit pot/blik of diepvries bevatten vrijwel dezelfde hoeveelheid aan voedingsstoffen als verse groente. Sterker nog, fruit en groente uit de diepvries kunnen zelfs meer vitamines en mineralen bevatten dan de verse variant. Dit komt omdat ze na het oogsten meteen gewassen worden en zeer snel naar een temperatuur onder nul worden gebracht! De tijd om vitamines en mineralen te verliezen is dus erg kort… Bij vers fruit en verse groente worden de enzymen in de vrucht niet ingevroren, dus gaan de levensprocessen gewoon door. Hoe rijper, hoe sneller het proces gaat, hoe meer vitamines de enzymen afbreken. Fruit en groente uit de diepvries kan dus geen kwaad, niks mis mee!

Hetzelfde geldt voor groente uit pot/blik. Door conserveringstechnieken is deze groente vaak wel wat zachter en is er tevens een hoop zout aan toegevoegd. Ik ben geen fan van groente uit pot/blik, maar uit de diepvries is een prima mogelijkheid! Mijn voorkeur gaat wel uit naar vers, maar indien nodig i.v.m. tijdgebrek of geldbesparing, is er dus een prima alternatief!! En voor gerechten zoals smoothies en soepen is het helemaal perfect, dat proef je toch niet 😉

Tip: neem bijvoorbeeld vis uit de diepvries, een stuk goedkoper, maar net zo gezond en lekker!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *