Zijn plantaardige variaties op kookroom beter?!

Geschreven op vrijdag 12 en zaterdag 13 mei 2017

Zoals jullie weten heb ik vorige week een leuk pakketjes van Alpro ontvangen. 3 plantaardige variaties op room. Voordat ik ze ga gebruiken in een gerecht heb ik de voedingswaarde bekeken. Wat zijn de voordelen? In het kort zijn de producten 100% plantaardig, licht verteerbaar, van nature lactosevrij, glutenvrij en bevatten geen dierlijke vetten. Hieronder mijn vergelijking met gewone kookroom:

Calorieën Vet Verz. vet Onverz. vet Koolhydraten Suikers Voedingsvezels Eiwit
Kookroom 212 kcal 20,2 g 13,2 g 5,0 g 5,0 g 3,2 g 0,1 g 2,4 g
Alpro Cuisine Soya 151 kcal 15,0 g 1,7 g 13,4 g 1,2 g 1,2 g 0,3 g 2,0 g

Wat mij als eerste opvalt is het lage verzadigde vetgehalte. Dat is natuurlijk helemaal top! En eigenlijk ook heel logisch. Verzadigd vet komt veel voor in dierlijke producten, dus een plantaardig product is gunstig. Verzadigde vetten zijn de slechte vetten en verhogen het LDL-cholesterol (slechte cholesterol) in je bloed, wat niet goed is voor je bloedvaten. Een teveel aan verzadigde vetten kan het risico op hart- en vaatziekten vergroten. Plantaardige voedingsmiddelen zijn dus arm aan verzadigde vetten. Vermindering van consumptie van verzadigd vet draagt bij tot een instandhouding van normaal cholesterolgehalten in het bloed. Vergeleken met ‘gewone’ room zit er 11,5 g verschil tussen, dat is veel!!! Een super groot voordeel aan Alpro Cuisine dus. De onverzadigde vetten, de goede vetten, zijn een stuk hoger dan die van de ‘gewone’ kookroom. Onverzadigde vetten verlagen het LDL-cholesterol, nog beter dus! Daarnaast zie je nog verschil in koolhydraten en suikers, dit komt omdat de plantaardige variant geen lactose (melksuiker) bevat. De eiwitten schelen niet veel met elkaar, maar is iets lager.

Dan heb ik nog 2 andere varianten op Alpro Cuisine Soya, namelijk Cuisine Soya light en Cuisine Rice. Dit vergeleken met kookroom light.

Calorieën Vet Verz. vet Onverz. vet Koolhydraten Suikers Voedingsvezels Eiwit
Kookroom light 101 kcal 7,2 g 4,7 g 1,8 g 5,8 g 4,4 g 0,0 g 3,2 g
Alpro Cuisine Rice 96 kcal 7,9 g 0,9 g 7,0 g 5,4 g 0,1 g 0,1 g 0,4 g
Alpro Cuisine Soya light 62 kcal 4,7 g 0,6 g 4,1 g 2,5 g 0,7 g 0,4 g 2,0 g

Hier eigenlijk hetzelfde verhaal. De Alpro Cuisine Rice bevat iets meer vet per 100 g, maar de vetsamenstelling (goed vs. slecht vet) is veel beter. Tevens is het eiwitgehalte een stuk lager, omdat het op basis van rijst is in plaats van sojabonen. Sojabonen vallen onder de peulvruchten en zijn rijk aan eiwitten.

Nu ik alles op een rijtje heb gezet, kan ik recepten gaan uitzoeken om deze producten in te verwerken. Ik laat jullie snel weten wat ik ga maken en hoe ik het vond smaken!!!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *